Yamaha Tricity (125cc): A1-driewieler

Yamaha Tricity (125cc): A1-driewieler

De Yamaha Tricity (125cc) is de eerste driewieler uit het land van de rijzende zon. In tegenstelling tot bekende(re) driewielers, is de Yamaha Tricity ontwikkeld aan de hand van een geheel andere benadering en – vooralsnog – niet bestuurbaar met het rijbewijs B. De Yamaha Tricity is een lichtgewicht stads-driewieler met een sterke focus op rijplezier, gebruiksgemak en betaalbaarheid. Het opvallende design, de innovatieve technologie en het gewicht/afmetingen van een 125cc-motorscooter moet bezitters van het rijbewijs A1 verleiden om zich voortaan op 3 wielen te laten vervoeren. De (beloofde) verkoopprijs onder de € 4.000 zou hieraan kunnen meehelpen.

Yamaha Tricity: ‘Leaning Multi-Wheel’-scooter

Voor de Tricity heeft Yamaha het ingenieuze Leaning Multi-Wheel (LMW) systeem bedacht voor – met name – de ophanging van de 2 voorwielen. De twee afzonderlijke telescopische voorvorken en ‘parallellogram-verbinding’ hiervan geeft de bestuurder de mogelijkheid om met de Tricity te leunen/sturen zoals op een conventionele scooter. Met andere woorden: de afstand tussen de twee voorwielen blijft vrijwel hetzelfde (parallel) en zorgt voor een natuurlijk en intuïtief gevoel in bochten. Het veersysteem op elk voorwiel is bovendien volledig onafhankelijk, dit geeft een soepel en stabiel gevoel over hobbelige wegen en met veranderende wegomstandigheden.

yamaha-tricity-2015-action-1

Yamaha Tricity: lichtgewicht kampioen

Vooral het zeer lage gewicht (152 kg) en het compacte design van de Yamaha Tricity zijn exceptioneel voor een driewieler (ex. een Piaggio MP3 500 LT weegt 253 kg). Hierdoor is de Yamaha Tricity zeer wendbaarheid en laat het model zich net zo makkelijk door het (stads)verkeer sturen als een 125cc motorscooter. De Tricity heeft een 50:50 gewichtsverdeling. Deze gelijkmatige distributie van het gewicht tussen de voor-en achterwielen levert een belangrijke bijdrage aan de wendbaarheid van de driewieler. Bovendien is het zwaartepunt van de Tricity vastgesteld op een punt net onder de voorkant van het zadel, wat samen met het lage gewicht en de 50:50 gewichtsverdeling, het ideale zwaartepunt is. Aldus Yamaha natuurlijk.

yamaha-tricity-2015-studio-schuin

Yamaha Tricity: lichtgewicht kampioen

De Tricity is uitgerust met twee 14-inch aluminium voorwielen die zijn uitgerust met 90/80-14 banden. Aan de achterzijde is de Tricity uitgerust met een 12-inch gegoten lichtmetalen velg voorzien van een 110/90-12 band. Het Unified Brake System (UBS) van de Tricity is ontworpen om de driewieler op soepele wijze (lees: zonder slippen) tot stilstand te komen. Het remsysteem beschikt over twee 220mm remschijven aan de voorzijde en een 230mm remschijf achter. Wanneer alleen de linker remhendel wordt ingeknepen verdeelt het Unified Brake System de remkracht over zowel het achterwiel als de voorwielen. Wanneer de berijder alleen de rechter hendel inknijpt wordt de remkracht ‘gewoon’ aan de voorremmen doorgestuurd. De achterrem is – ten gunste van de veiligheid – veredeld.

yamaha-tricity-2015-outdoor-2

Yamaha Tricity: de 125cc krachtbron

Voor de Tricity heeft Yamaha een geheel nieuw 125cc vloeistofgekoeld 4-takt motorblok ontwikkeld: ontworpen voor ‘smoothe’ acceleratie vanuit lage toerentallen en een levendige performance op (hogere) snelheid. Het motorblok levert de Tricity een vermogen van 8.1 kW / 11 pk @ 9,000 tpm en koppel van 10.4 Nm @ 5,500 tpm. Het blok is volgens Yamaha bovendien door het speciaal ontworpen in-/uitlaatsysteem en brandstofinjectie systeem (YMJET-FI) ook lekker zuinig. De tankinhoud van 6,6 liter moeten er dus vele kilometers haalbaar zijn. Het levendige 125cc motorblok brengt zijn vermogen aan het achterwiel middels een automatische CVT-transmissie. Mocht je het nog niet doorhebben: de Tricity is een ‘automaat’ en een ideaal instap-model voor bestuurders met geen of weinig ervaring op driewielers/scooters.

yamaha-tricity-2015-details-wheels-2

Yamaha Tricity: het uiterlijk

De Yamaha Tricity is een futuristische verschijning. De vloeiende lijnen en dynamische toepassingen van contrasterende kleuren geven de Tricity de echte Yamaha-look. Bovendien zijn de design-details van Yamaha vaak ook functioneel uitgedacht. Zie bijvoorbeeld de stylische treeplank/voetruimte en de comfortabele buddyseat met anti-slip materiaal (waaronder 1 integraalhelm past). Ook het volledig digtale instrumentenpaneel van de Tricity ziet er fraai en lekker ‘techy’ uit. Het LCD-scherm is voorzien van een centrale digitale snelheidsmeter geflankeerd door een klok, lucht-/temperatuurmeter en kilometerteller. Om de futuristische vormgeving van de Tricity mee af te ronden: het model is uitgerust met twee LED stadslichten, een LED achterlicht en LED-kentekenplaatverlichting.

yamaha-tricity-2015-details-2

Yamaha Tricity: prijs en meer informatie

De Yamaha Tricity (125cc) zal vanaf halverwege 2014 (zomer) verkrijgbaar zijn in Nederland. Yamaha belooft een Europese verkoopprijs van onder de €4.000, nu nog afwachten of dat in Nederland daadwerkelijk het geval zal zijn. De Yamaha Tricity heeft 4 kleurstellingen: Anodized Red, Mistral Grey, Competition White en Midnight Black.

yamaha-tricity-2015-studio-zwart

Meer informatie: Website Yamaha