Yamaha TMAX (2017): constante evolutie

Yamaha TMAX (2017): constante evolutie

De nieuwe 2017 Yamaha TMAX is er klaar voor! Gebouwd volgens de hoogste specificaties en verkrijgbaar in drie uitvoeringen. Sinds de introductie van de Yamaha TMAX in 2001 wordt de MAX-familie door velen beschouwd als de meest invloedrijke speler op de Europese scootermarkt. Met het dynamische kuipwerk, dat de kenmerkende uitstraling heeft van de MAX-familie, en de aandrijving door geavanceerde viertaktmotoren die een spannende en levendige prestatie neerzetten, zijn de motorscooters van Yamaha toonaangevend als het gaat om ontwerp, technologie, stijl en populariteit. Voor 2017 gaat het TMAX verhaal verder met drie nieuwe uitvoeringen: TMAX, TMAX SX en TMAX DX die stuk voor stuk klaar zijn om de iconische status van deze prestigieuze motorscooter opnieuw te bevestigen.

Yamaha TMAX (2017): nóg beter


Een van de geheimen achter het voortdurende verkoopsucces van de legendarische TMAX is zijn constante evolutie. In de afgelopen periode is de TMAX krachtbron gegroeid van 499cc tot het 530cc-ontwerp van dit moment (33,8 kW bij 6.750 tpm / 53,0 Nm bij 5.250 tpm), terwijl de oorspronkelijke kettingaandrijving is vervangen door een onderhoudsvrije riemaandrijving. Het stalen chassis is vervangen door een versie van hoogwaardig, lichtgewicht aluminium en de geavanceerde upside down voorvork is in de plaats gekomen van de conventionele voorvork. Het voortdurende evolutieproces houdt nooit op. En voor 2017 kan de Yamaha TMAX bogen op een brede reeks nieuwe ontwerpkenmerken evenals een aantal belangrijke technologische en stilistische verbeteringen (waaronder zelfs 3 verschillende uitvoeringen van het model), die de positie als de ultieme motorscooter opnieuw bevestigd.

yamaha-tmax-2017-1-1

Yamaha TMAX (2017): drie versies


Met de drie verschillende uitvoeringen van de nieuwe Yamaha TMAX hoopt het Japanse merk elke (motor)lifestyle aan te spreken. De Yamaha TMAX is meer een basis uitvoering voor klanten die zich het model eigen willen maken door diverse onderdelen en accessoires toe te voegen. Maar er zullen maxiscooter eigenaars zijn die nóg meer willen dan de TMAX te bieden heeft. Voor deze rijders heeft zijn de Yamaha TMAX SX en de Yamaha TMAX DX ontwikkeld. De TMAX SX met speciale kleuren en Yamaha D-MODE voor de gewenste rijmodus is ontworpen voor de sportieve klant. En met de uitgebreide elektronische besturingstechnologie waaronder de Yamaha D-MODE en Cruise Control – evenals een verstelbaar windscherm, handvat- en zadelverwarming, biedt het topmodel TMAX DX de ultieme luxe.

yamaha-tmax-2017-2-1

Yamaha TMAX (2017): gewichtsbesparende wijzigingen


De nieuwste editie van deze iconische motorscooter kenmerkt zich door een meer compact front met chroomaccenten rondom de koplamplenzen. Dit meer compacte front brengt de vier LED koplampen en parkeerlichten samen, wat de TMAX een meer sportieve en dynamische uitstraling geeft en het nieuwe kuipwerk extra benadrukt. Voor 2017 hebben de engineers van Yamaha ook een geheel nieuw chassis van gegoten aluminium en een 40 mm langere (aluminium) swingarm, die de eigenaar van de TMAX een rijervaring bieden alsof op een motor wordt gereden. Met een herziene geometrie en een verbeterde massa centralisatie draagt dit geavanceerde nieuwe chassis in aanzienlijke mate bij aan de gewichtsreductie van in totaal 9 kilogram. Aansluitend heeft het ontwerpteam van Yamaha elk onderdeel onder de loep genomen tijdens hun missie het algehele gewicht te reduceren. Zo zorgt het gebruik van speciaal ontworpen lichtgewicht banden met een nieuwe inwendige structuur bijvoorbeeld ook voor een gecombineerde gewichtsvermindering van 1 kg.

yamaha-tmax-2017-3-1

Yamaha TMAX (2017): riantere uitrusting


Te beginnen is de TMAX onder het zadel uitgerust met een grotere opbergruimte. Deze is ontwikkeld in combinatie met een nieuw lichtgewicht kunststof subframe en biedt moeiteloos de ruimte voor twee motorscooterhelmen. Ook profiteren TMAX rijders van een nieuw ontwikkeld, multifunctioneel instrumentenpaneel dat bestaat uit een analoge snelheidsmeter aan de linkerzijde met een analoge tachometer aan de rechterzijde. De centrale zwart/witte TFT display bevat een kilometerteller, twee dagtellers, actueel brandstofverbruik en buitentemperatuur, evenals een aantal indicators voor diverse functies waaronder het Traction Control Systeem (TCS), Yamaha D-MODE en Cruise Control indien van toepassing. Tot slot is ook de nieuwe TMAX – net als de nieuwe X-MAX 300 – uitgerust met het nieuwe sleutelloze ‘Smart Key’ systeem. Zolang de berijder de ‘Smart Key’ bij zich draagt, is het mogelijk om de TMAX te starten, het zadel of compartimenten te ontgrendelen, en ook de middenbok te vergrendelen of vrij te maken. Het is een klein detail, maar het kan elke dag net even wat gemakkelijker maken en een gevoel van veiligheid geven.

yamaha-tmax-2017-4-1

Yamaha TMAX (2017): meer info / prijzen


De Nederlandse verkoopprijzen van de nieuwe Yamaha TMAX(en) moeten we nog even geduldig afwachten zijn onlangs bekend gemaakt. De 2017 modellen van Yamaha rollen aanstaande maart de showroom binnen.

  • TMAX (Midnight Black): € 12.999,-
  • TMAX SX (Matt Silver, Liquid Darkness): € 13.699,-
  • TMAX DX (Phantom Blue, Liquid Darkness): € 14.699,-

yamaha-tmax-2017-5-1

Meer informatie: website Yamaha Nederland