Yamaha Aerox R 2013: Arigato!

Yamaha Aerox R 2013: Arigato!

De Yamaha Aerox R is terug van (nooit) weggeweest in 2013. De Aerox R is de sportscooter bij uitstek en is sinds de introductie eind jaren ’90 mateloos populair. Met name bij jongeren en de sportievere scooterrijder. Ondanks dat de Aerox R zich op het gebied van styling en prestaties de afgelopen jaren nog altijd vlijmscherp voordeed is het nu eindelijk toch zo ver: een compleet nieuwe Yamaha Aerox R voor 2013! Of de nieuwe Yamaha Aerox R 2013 geslaagd is? Absoluut. Wij kunnen zelfs niet veel anders dan Yamaha hiervoor bedanken: Arigato!


Nieuwe generatie Aerox R: een snufje R1

De ‘originele’ Aerox R was door zijn radicale sportieve design van grote invloed binnen de scooterwereld – vergelijkbaar met de introductie van Yamaha’s legendarische straat-superbike: de R1. Yamaha verlegde namelijk in beide gevallen de maatstaf voor supersport-motoren en sportieve scooters. Yamaha heeft een rijke geschiedenis in de motorsport en heeft met name het laatste decennia sterk deze kennis doorgetrokken in haar productiemodellen.

Natuurlijk zal de Yamaha Aerox R 2013 niet jaren in de windtunnel hebben gestaan of volledig gemaakt zijn van koolstofvezel: de race-styling is echter wel functioneel en geïnspireerd door de motorsport-kennis en de technische ontwikkelingen op Yamaha’s topmodellen op het gebied van motorfietsen. Iets wat mensen met een voorliefde voor deze zaken zal aanspreken.

Techniek: old school 2-takt power

Enigszins opvallend is dat de Aerox R 2013 nog steeds voorzien is van een 2-taktmotor. Onder het mom van duurzaamheid en zuinigheid wordt tegenwoordig namelijk grootschaals voor een 4-taktmotorblok gekozen bij nieuwe scootermodellen. De Aerox R is echter ontwerpen onder het credo van opvallende sportieve styling en bijbehorende sportieve prestaties: een vloeistofgekoelde 2-taktmotor met veel koppel (optrekkracht = 3,53 Nm @ 6.5000 tpm) en 2,44 KW (3,26 PK @ 6.500 tpm) vermogen. Met dit 2-takt motorblok haalt de Aerox R 2013 haar maximale vermogen dus bij een relatief laag toerenbereik – wat de nieuwe Aerox R motorisch gezien dus niet minder maakt als zijn illustere voorganger. Combineer dit met een vernieuwd chassis en Ø 190-mm remschijven (vóór en achter): de Aerox R 2013 is qua sportieve prestaties een van de beste in z’n soort.

yamaha-aerox-r-2013-techniek

Uiterlijk: een complete maar subtiele makeover

Eigenlijk is het best indrukwekkend hoe Yamaha de nieuwe Aerox R heeft ge’restyled. De Aerox R 2013 lijkt namelijk nog steeds veel op het originele model ondanks dat het gehele ‘bodywork’ van de scooter opnieuw is ontworpen. Het was een pittige klus voor de designers bij Yamaha om een scooter die zó succesvol en iconisch is te restylen. Maar zoals Yamaha zelf aangeeft: ondanks dat de originele Aerox R zijn tijd ver voor was raakten elementen zoals de lampunits, het dashboard en andere elektronische componenten toch verouderd na 16(!) jaar. Het was min of meer nodig.

De Aerox R 2013 valt qua uiterlijk op door zijn strakkere lijnen en gespierdere vorm ten opzichte van het vorige model. De design-referenties naar andere modellen van Yamaha zijn ook duidelijker geworden: zo zien we een ‘bekend’ achterlicht (van de recente R1) en panelen op de zijkappen die zo van een Yamaha motorfiets of TMAX af kunnen komen. Goed gekozen van Yamaha: de Aerox R 2013 is nog steeds getarget op jongeren die dromen van een R1. Zie ook bijvoorbeeld het sportieve (en nieuwe) eenpersoons-zadel, de buddy is in twee delen gesplitst zodat de bestuurder zich in een sportieve (motorfiets-achtige) rijhouding kan positioneren. Maar ook zodat je bij het tanken niet meer je ‘hele’ buddy met eventuele waardevolle spullen hoeft te openen. Tof en handig dus, bovendien kan er ook gewoon nog iemand achterop.

Highlights: Yamaha Aerox R 2013

Op de oppervlakte zou je denken dat de Aerox R 2013 wellicht niet zoveel veranderd is. Een kijk van dichterbij toont echter aan dat er een gehele makeover heeft plaats gevonden. De highlights hiervan en de verschillen ten opzichte van de ‘vorige’ Aerox R hebben we daarom hieronder nog even opgesomd. Smaken zullen altijd verschillen maar Scooternews.nl is het met Yamaha eens dat de Aerox R 2013 inderdaad nog steeds “de coolste sportscooter ooit” is. De afwerking van Yamaha is namelijk om van te smullen.

  • Nieuwe sportieve koplampen
  • Nieuw “R1-achtig” achterlicht
  • Nieuwe kappenstyling: scherper en gespierder
  • Dubbele buddyseat: sportief eenpersoons-zadel en handige ‘tank-buddy’
  • Nieuw digitaal dashboard (terug van weggeweest)

yamaha-aerox-r-2013-blauw

Yamaha Aerox R 2013: prijs en meer informatie

De nieuwe Yamaha Aerox R is verkrijgbaar in 3 kleurstellingen: Absolute White, Funky Blue en Lunar Grey.

  • Yamaha Aerox R: € 2.599,-

Meer informatie: Yamaha website


Lees ook:

Artikel → Yamaha Aerox 4 (2014): eindelijk 4-takt
Artikel → Officiële Aerox R 2013 Accessoires #cool
Artikel → Yamaha Aarox R Naked: toch wél!