Suzuki Burgman 400 (2017): sportief werkpaard

Suzuki Burgman 400 (2017): sportief werkpaard

De Suzuki Burgman 400 heeft voor 2017 een nieuwe frisse look gekregen. In navolging van de kleinere 125/200cc Burgman-telgen is nu ook het design van de nieuwe Burgman 400 een stuk sportiever en gestroomlijnder geworden. Rode velgen op een Burgman 400? Dat kan anno 2017 ook gewoon. Naast upgrades op het gebied van uitrusting een comfort voldoet de Burgman 400 nu ook aan de EURO4-normering. Dit zelfs terwijl het 399cc-tellende eencilinder blok is geupgrade op het gebied van koppel en prestaties. Reken hierbij het welbekende praktisch nut van de Burgman-serie (gekscherend geroemd als ‘rijdend fauteuil’) en men kan niet anders stellen dan dat de nieuwe Suzuki Burgman 400 een sportief werkpaard is.

Suzuki Burgman 400 (2017): looks


De nieuwe Suzuki Burgman 400 valt direct op door de scherpe, sportieve lijnen die gecombineerd worden met een luxueuze uitstraling. Zeer kenmerkend zijn de spits toelopende, dubbele LED-koplampen waarin de positielichten zijn geïntegreerd. Ook het LED-achterlicht draagt bij aan het markante uiterlijk van deze maxiscooter, net als de (sportieve) dubbele stiknaden op het comfortabele zadel. Natuurlijk is bij het design van de Burgman 400 veel rekening gehouden met de praktische zaken. Zo passen zowel een integraalhelm als een jethelm in de riante, 42 liter grote bagageruimte. Ook in het voorpaneel zijn nog twee bergruimtes gecreëerd, een van 2,8 en een van 3,5 liter. Een van die compartimenten is voorzien van een 12V aansluiting, zodat je je mobiele telefoon of andere elektronische apparaten kunt opladen. Verder is ook aan de beveiliging gedacht: achter de treeplank bevindt zich een oog waardoor je een kettingslot kunt halen, zodat je de Burgman eenvoudig aan een lantaarnpaal kunt vastleggen. Zelfs op een helling, want: parkeerrem.

Suzuki Burgman 400 (2017): prestaties


De Suzuki Burgman 400 biedt een razendsnelle acceleratie vanuit stilstand dankzij de combinatie van een variabele transmissie en een hypermoderne vloeistofgekoelde eencilindermotor. Dit motorblok (399cc: specificaties n.n.b.) is getuned voor een soepele trekkracht vanuit het lage- en middentoerengebied. De benzine wordt toegevoerd via een elektronisch injectiesysteem met Idle Speed Control (ICS), dat voor een optimale, regelmatige stationaire loop zorgt. Het motormanagementsysteem maakt gebruik van een zuurstofsensor om de meest efficiënte mengselbereiding te bepalen. Daardoor biedt deze maxiscooter een zeer directe gasreactie en een vlotte acceleratie van onderuit, terwijl de krachtbron over meer dan genoeg vermogen beschikt voor vlotte snelwegritten. Maar niet alleen de (verbeterde) acceleratie is indrukwekkend op de Burgman 400, ook de remprestaties. Daarvoor beschikt de Burgman 400 over twee riante, 260 mm voorremschrijven, die worden afgeremd door twee glijdend gemonteerde tweezuigerremtangen. Aan de achterzijde heeft de scooter een 210 mm remschijf. Uiteraard beide met ABS. Reken hierbij een nieuw stijver frame en (o.a.) de in zeven standen instelbare monoschokdemper… Prestaties op de weg levert de nieuwe Burgman 400 weldegelijk.

Suzuki Burgman 400 (2017): comfort


Een van de sterke punten van de Burgman 400 is het uitstekende rijcomfort, dat de rijder en een eventuele passagier geniet. De basis daarvan is een uitgekiende ergonomie, die profiteert van een breed, dik gepolsterde zadel een steun die met een ruk naar wens 15 mm naar voren of 30 mm naar achteren kan worden versteld. Mede hierdoor biedt de Burgman 400 een riante beenruimte en brede treeplanken die een versmalling hebben zodat je bij stilstand goed met de voeten bij de grond kunt. Meer van zulke (standaard) handigheden: deze Burgman 400 is standaard al voorzien van een middenbok, een verstelbare ruggensteun en van het Suzuki Advanced Immobiliser System (SAIS). Verder heeft de Burgman 400 zogezegd een riante, 42 liter grote bergruimte onder het zadel en twee bergruimtes in het voorpaneel (inclusief 12V aansluiting). Geheel in lijn met de riante uitrusting van de Burgman 400 is het zeer uitgebreide en gemakkelijk af te lezen dashboard. Dit display biedt enorm veel informatie. Het toont een kilometerteller, twee tripmeters, een benzinemeter en geeft bovendien de koelwatertemperatuur, het gemiddelde benzineverbruik, en de omgevingstemperatuur weer. Ook biedt het dashboard een vorstindicator, een klokje een service-indicator en een indicator die aangeeft of je rijstijl tot een laag brandstofverbruik leidt.

Suzuki Burgman 400 (2017): meer info / prijs


De vernieuwde Suzuki Burgman 400 wordt binnenkort verwacht bij de merkdealer in de kleuren Zwart, Grijs en Wit. Net zoals de Nederlandse verkoopprijs. Oja, de rijke standaarduitrusting kan uiteraard nog verder worden uitgebreid met diverse optionele accessoires, zoals handkappen, handvatverwarming, een topkoffer en een grotere toerruit.


  • Suzuki Burgman 400 (2017): € n.n.b.

Meer informatie: Website Suzuki