Piaggio X10: Gran Turismo ten top

Piaggio X10: Gran Turismo ten top

De Piaggio X10 is de nieuwste troef van het Italiaanse merk op het vlak van maxi-motorscooters: het ‘Gran Turismo’ segment zoals dat zo mooi heet. Deze lang geanticipeerde Piaggio X10 valt na diverse beurzen en introducties eerder dit jaar nu eindelijk te bewonderen bij de lokale Piaggio-dealer. Als vlaggenschip van het Italiaanse merk is deze X10 uitgerust met de nieuwste technologische snufjes, maximaal comfort én natuurlijk ook 100% Italiaanse elegantie. Deze motorscooter is wellicht niet iedereen z’n “cup of tea” maar gun de Piaggio X10 een blik en je zal al snel versteld staan. De Piaggio X10 is in Nederland leverbaar als 350cc en 500cc variant.

Piaggio X10 legacy: X9, X8 et cetera

In de jaren ’90 bracht Piaggio de Hexagon op de markt en luidde hiermee het tijdperk van de “maxi-scooter” in. De daarop volgende modellen zoals de X9, X8 en XEvo zijn allemaal afstammelingen van deze Hexagon en kennen een gezamenlijk verkoopaantal van zo’n 400.000 stuks. Anno 2013 was het voor Piaggio echter alweer hoogtijd om met een nieuwe GT-model op de markt te komen – helemaal gezien er steeds meer ‘grote’ motorscooters van de Aziatische concurrenten verschijnen. De geheel nieuwe Piaggio X10 is daarom ontwikkeld vanuit het “mobile living room-concept”. Dat houdt in: elegant, exclusief en standaard voorzien van een rijke en comfortabele uitrusting. Design dat het oog streelt maar ook nog eens functioneel is. Dat kan je wel aan Italianen overlaten.

piaggio-x10-2013-schuinvoor

Piaggio X10 looks: one of a kind

In het lijnenspel van de X10 vallen zowel zeer moderne als klassieke designelementen op. Een soort conservatief futurisme zeg maar (voor de kunstliefhebbers). Het staat echter als een paal boven water dat de Piaggio X10 een uiterst originele en opvallende verschijning is met een uitrusting waar je u tegen zegt. Qua looks valt als eerste de verlichtingsunit aan de voorzijde op. In deze uitgestrekte lichtunit is zelfs gedacht aan de befaamde ‘stropdas’ van Piaggio – die op de X10 op futuristische wijze (middels LED) letterlijk en figuurlijk ‘het licht ziet’. Een erg mooi detail. Hetzelfde geldt voor de sportief ogende achterzijde. De brede LED-verlichtingunit loopt over in de metallic elementen aan de zijkanten van het kuipwerk. De bovenstaande punten maken tezamen met de combinatie van ronde welvingen met hard afgesneden hoeken de Piaggio X10 een ‘one of a kind’ motorscooter. En dat was natuurlijk ook de bedoeling van Piaggio.

piaggio-x10-2013-verlichting

Met de (lange) wielbasis van 1640mm probeert Piaggio het rijcomfort te bieden wat je van een GT-scooter als de X10 verwacht. Daarbij hoort natuurlijk ook de opbergruimte van maar 52 liter(!) onder het zadel, waar gemakkelijk twee helmen in opgeborgen kunnen worden. In het voorconsole zitten ook nog eens drie opbergvakken wat een extra 5 liter ruimte aan objecten biedt. Óók het midden console is uitgerust met twee opbergvakjes, waarin o.a. een 12V en USB aansluiting te vinden zijn. Tot slot vind je schuin naast het dashboard (onder het stuur) nog eens twee opbergvakjes voor onderweg – zij het zonder slot. Reken daarbij een uiterst comfortabel en mooi afgewerkt zadel (voor zowel bestuurder als passagier) en een paar sportieve ‘sloffen’ (15″ voor / 13″ achter): zo hoort dat op een GT-scooter.

Piaggio X10 uitvoeringen: Standaard of Executive

De Piaggio X10 is in Nederland leverbaar in 2 cilinderinhouden en 2 verschillende uitvoeringen. De 350cc versie (33,3 Pk @ 8.250 tpm / 32,3 Nm @ 6.250 tpm) is beschikbaar in standaarduitvoering en in een “Executive” uitvoering – terwijl de 500cc versie (41 Pk @ 7.250 tpm / 46 Nm @ 5.250 tpm) enkel in “Executive” uitvoering verkrijgbaar is. Behalve de uitlaat en de instelbare mono-achterschokdemper op de 500cc versie zijn de beide modellen qua uiterlijk verder identiek aan elkaar. De Executive uitvoeringen zijn als extra voorzien van Piaggio’s Multimedia Platform (PMP) en het ABS/ASR remsysteem: zodoende is de Piaggio X10 de eerste motorscooter met tractiecontrole op het achterwiel. Overigens is ook de standaarduitvoering van de Piaggio X10 uitgerust met een gecombineerd remsysteem (rechts: voorrem / links: voor+achterrem) om de scooter zo smooth mogelijk tot stilstand te brengen.

piaggio-x10-2013-350-vs-500

Piaggio X10 Exclusive: Piaggio Multimedia Platform (PMP)

Een andere nieuwe gimmick op de X10 Executive uitvoeringen is het Piaggio Multimedia Platform (PMP) – waarmee de twee- en driewielers van Piaggio vanaf nu ‘verbonden’ zijn met de buitenwereld. PMP koppelt de meest gangbare smartphones (inclusief iPhone) aan het on-boardsysteem van de X10, waarmee de telefoon verandert in een geavanceerde, multifunctionele boardcomputer. In die functie zijn op het scherm van de smartphone ondermeer zaken als de snelheid, het toerental, het actuele motorvermogen en koppel, de voorwaartse acceleratie, het actuele en gemiddelde brandstofverbruik, de gemiddelde snelheid, het voltage van de accu en tal van andere zaken af te lezen. Vooral de mogelijkheid om navigatiesoftware hiermee te gebruiken is natuurlijk helemaal ideaal voor de toer-fanaten onder ons.

piaggio-x10-2013-pmp

Piaggio X10: prijzen en meer informatie

Een stijlvol antwoord op Aziatische sportiviteit. De Piaggio X10 is veel functioneler en comfortabeler (zeg maar: beter) dan je zal verwachten. Alleen de looks zullen je moeten bekoren. De Piaggio X10 is verkrijgbaar in de kleuren: Wit, Grijs, Zwart, Blauw en Bruin.

  • Piaggio X10 350: € 6.669,-
  • Piaggio X10 350 Executive: € 7.649,-
  • Piaggio X10 500 Executive: € 8.499,-

Meer informatie Piaggio X10: Website Piaggio
Meer informatie Piaggio Multimedia Platform (PMP): PMP-website Piaggio