Piaggio MP3 LT: alle info en modellen

Piaggio MP3 LT: alle info en modellen

De Piaggio MP3. Wie kent ‘m inmiddels niet? Deze in het oog springende Italiaanse driewieler zien we namelijk steeds meer opduiken in het land. De meningen over de MP3 (en soortgenoten) zijn over het algemeen kort maar krachtig: men vindt de MP3 vet gaaf of vet gaar. Aangezien de Piaggio MP3 LT-modellen met het autorijbewijs (rijbewijs B: mits afgegeven voor 19-01-2013) bestuurd mogen worden is de MP3 een aantrekkelijk alternatief voor mensen met motorscooter-ambities maar geen tijd / zin hebben om het motorrijbewijs te behalen. De MP3 is weliswaar huge, maar door de stabiliteit van drie wielen ook zeker big fun! Lees hier alle info over de LT-uitvoeringen van de Piaggio MP3 Touring, Business en Sport (300cc en 500cc) en de recent uitgebrachte Piaggio MP3 YOUrban (300cc).

piaggio-mp3-500-sport-lt-rijder

Piaggio MP3 LT: speciaal voor het autorijbewijs (B)

Ondanks dat ‘echte’ motorrijders (rijbewijs A) waarschijnlijk niet snel zullen overstappen op een MP3, bestaat er wel een versie (RL) die enkel bereden mag worden met het motorrijbewijs. Ben je in het bezit van een autorijbewijs en heb je interesse in de Piaggio MP3? Kijk dan altijd naar de modeltoevoeging LT (Long Thread). De Piaggio MP3 LT is door het RDW (en Europese wetgeving) aangemerkt als auto (driewieler) en mocht tot lange tijd zelfs alleen met het autorijbewijs bestuurd worden. Sinds 19-01-2013 is er verandering gekomen in deze wetgeving en zijn driewielers als de MP3 aangemerkt als “motorfiets”. Als je vóór deze datum reeds in het bezit was van rijbewijs B heb je geluk en mag je nog steeds met het autorijbewijs een driewieler besturen. Zo niet is dit enkel nog mogelijk met het motorrijbewijs.

Piaggio MP3 LT: de modificaties t.o.v. het standaard model

De Piaggio MP3 LT kent een aantal modificaties ten opzichte van het standaard model. Zo is de spoorbreedte (wielas) 465 mm breder; is er een voetrem toegevoegd (waarmee voor- en achterrem tegelijk ingeschakeld kunnen worden voor bijvoorbeeld een noodstop); en zijn er andere knipperlichten en een positielicht aan de voorzijde toegevoegd om de MP3 automobiel-waardig te maken. Verder ben je wel verplicht een helm te dragen en bedien je de MP3 net zoals een normale scooter (met het gashendel aan het stuur). Met 300cc of 500cc onder je kont is beschermende motorkleding dan ook zeker aan te raden.

piaggio-mp3-500-sport-lt-outdoor

Piaggio MP3 LT: de veiligheid van drie wielen

Qua veiligheid komen er zeker voordelen kijken bij de drie wielen: met name in regenachtig weer of in het geval van slecht wegdek is de MP3 veel stabieler en gemakkelijker te controleren dan een conventionele scooter. Drie wielen betekent trouwens ook drie schijfremmen – wat voor een 20% kortere remweg zorgt dan de beste scooter (aldus Piaggio). Hiernaast kan je ook nog eens ‘veilig’ een flinke hellingshoek (40o) bereiken zonder je zorgen te hoeven maken over een uitglijer. Toch een soort van motorrijden met zijwieltjes: vermakelijk, minder risico’s en bovendien zonder motorrijbewijs!


De modellen: Piaggio MP3 Touring, Business en Sport LT (2013) ↓

De Piaggio MP3 ‘Touring’ is het kenmerkende model waar de driewieler-trend mee is begonnen (geïntroduceerd in 2006). Het Piaggio MP3 Touring-model kan gezien worden als een maxi scooter op drie wielen en die zich naast dagelijks woon-werkverkeer ook prima leent voor toertochten buiten de stad en langere afstanden op de snelweg. Het model kenmerkt zich door de grote dubbele koplampen en opvallende ‘grill’ (luchtinlaten) aan de voorzijde van de scooter. Zoals de bijvoeging ‘Touring’ beaamt is dit model standaard uitgerust met (o.a.) een zeer comfortabel zadel, ruime opbergmogelijkheden onder én achter het zadel en een instelbaar windscherm.

piaggio-mp3-500-business-lt-zijkant
piaggio-mp3-500-business-lt-voor-achter
piaggio-mp3-500-business-lt-dashboard

De Piaggio MP3 Touring LT is verkrijgbaar (2013 / Nederland) met een 300cc motorblok (4-takt, vloeistofgekoeld met elektrische injectie):

  • MP3 Touring LT 300cc (22,5 pk @ 7.500 tpm / 23,2 Nm @ 6.500 tpm)

piaggio-mp3-300-touring-lt-kleuren

Heb je behoefte aan meer vermogen onder je Piaggio MP3 dan is er ook een versie met een 500cc motorblok verkrijgbaar. Zowel de 300cc als de 500cc versie is verkrijgbaar in een extra comfortabele ‘Business’ uitvoering of een fraai afgewerkte ‘Sport’ uitvoering (zie ook de eerste reeks foto’s in dit artikel). Het betreft in beide gevallen puur een uiterlijk pakket, de prestaties van de Business- en Sport versies zijn hetzelfde. De 500cc versie is overigens enkel verkrijgbaar in Business of Sport uitvoering.

  • MP3 Business LT 300cc (22,5 pk @ 7.500 tpm / 23,2 Nm @ 6.500 tpm)
  • MP3 Business LT 500cc (40 pk @ 7.250 tpm / 44 Nm @ 5.500 tpm)

piaggio-mp3-300-en-mp3-500-business

  • MP3 Sport LT 300cc (22,5 pk @ 7.500 tpm / 23,2 Nm @ 6.500 tpm)
  • MP3 Sport LT 500cc (40 pk @ 7.250 tpm / 44 Nm @ 5.500 tpm)

piaggio-mp3-300-en-mp3-500-sport


De modellen: Piaggio MP3 YOUrban LT (2013) ↓

Naast het originele model MP3 heeft Piaggio vorig jaar de MP3 YOUrban (LT) op de markt gebracht. Waar de Touring en Business versies vooral mikken op een volwassen / zakelijk publiek moet deze MP3 YOUrban de ‘urban you’ (of ‘young urban’) aan spreken. De MP3 YOUrban is compacter en lichter dan de ‘orginele’ MP3 en voelt zich hierdoor een stuk beter thuis op de stadswegen. De Piaggio MP3 YOUrban heeft een beetje weg van de Piaggio Beverly Sport Touring – en dat is zeker geen belediging. Vooral de stuurpartij met geïntegreerde dubbele koplamp (en LED verlichting) valt direct op.

piaggio-mp3-300-yourban-lt-zijkant
piaggio-mp3-300-yourban-lt-voor-achter
piaggio-mp3-300-yourban-lt-dashboard

Ook de verdere styling van de MP3 YOUrban heeft veel raakvlakken met Piaggio’s Beverly Sport Touring motorscooter en de nieuwe Piaggio Fly – zie bijvoorbeeld de kenmerkende “stropdas” aan de voorzijde. Tel daarbij op de 5 verkrijgbare “duo-tone” kleurenschema’s (gekleurde delen afgewisseld met aluminiumlook delen) en de slankere lijnen van het model. Hou je dus meer van dynamischere looks en rijdt je veel in de randstad, dan is de MP3 YOUrban wellicht een goede optie voor jou. Verkrijgbaar (in Nederland) met een 300cc krachtbron (4-takt, vloeistofgekoeld met elektrische injectie):

  • MP3 YOUrban LT 300cc (22,8 pk @ 7.750 tpm / 24 Nm @ 5.750 tpm)

piaggio-mp3-300-yourban-sport-lt-kleuren

Ook voor de Piaggio MP3 YOUrban is een gave ‘Sport’ uitvoering op de markt gebracht, verkrijgbaar in wit of grijs en afgewerkt met zwarte accenten. We zouden bijna zeggen: als je voor de MP3 YOUrban gaat, ga dan gelijk voor de MP3 YOUrban Sport!

  • MP3 YOUrban Sport LT 300cc (22,8 pk @ 7.750 tpm / 24 Nm @ 5.750 tpm)

piaggio-mp3-300-yourban-sport-lt


Piaggio MP3 LT modellen (2013): prijzen en meer informatie

  • Piaggio MP3 YOUrban 300 LT: € 7.619,-
  • Piaggio MP3 YOUrban 300 LT Sport: € 7.699,-
  • Piaggio MP3 Touring 300 LT: € 8.429,-
  • Piaggio MP3 Sport 300 LT: € 8.429,-
  • Piaggio MP3 Business 300 LT: € 8.529,-
  • Piaggio MP3 Sport 500 LT: € 10.099,-
  • Piaggio MP3 Business 500 LT: € 10.199,-

Meer informatie: www.piaggio.nl of www.piaggiomp3.com

Specificaties? Piaggio modeloverzicht!

* Wil je als Piaggio MP3-bezitter echt aan de ‘motorcultuur’ proeven? Neem eens een kijkje bij de Piaggio MP3 Club Nederland voor leuke clubtochten, tourritten en activiteiten voor MP3’ers en soortgenoten (zoals deze Gilera Fuoco 500). Ciao!ScooternewsNL_Gilera_fuoco_500

Lees ook:

Artikel → Peugeot Metropolis 400i: anti-MP3
Artikel → Gilera Fuoco 500 LT: autorijbewijs waardig