Piaggio Beverly S = lekker smooth

Piaggio Beverly S = lekker smooth

De Piaggio Beverly S is een sportief uitgedoste Beverly 300. Deze ‘big wheel’ motorscooter van Piaggio wordt al meer dan een decennium geroemd door zijn wenbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid – in welke uitvoering dan ook. Het smaakgevoelige gat tussen de elegante Beverly 300 en de ‘agressievere’ Beverly 350 Sport Touring (ST) wordt nu prima opgevuld met de Piaggio Beverly S. Prestatie-gewijs verandert er namelijk niets. Gelukkig ook niet nodig trouwens.

piaggio-beverly-300-S-front-2014

Piaggio Beverly S: Italian sport style

Het verfijnd gestroomlijnde Beverly-model laat zich in de huidige vorm erg goed lenen voor sportieve aanpassingen: aanschouw de Beverly 350 ST maar eens. Toch bleef er altijd animo voor het 300cc-model (zonder sportwindscherm en 5-spaaks sportvelgen). De iets klassiekere look van de Beverly 300 komt het Italiaanse karakter van de motorscooter iets meer ten goede en komt wellicht iets sympathieker over. De Piaggio Beverly S? De ‘klassieke’ Beverly 300 in een zeer gelikt Italiaans sportjasje. Eigenlijk dus helemaal in z’n element… (Onderstaand: Beverly 300 S – Beverly 125 – Beverly 300 – Beverly 350 Sport Touring)

piaggio-beverly-300-S

Piaggio Beverly S: looks en details

De Piaggio Beverly S onderscheidt zich voornamelijk door de kleurstelling(en). Hier zien we een oogstrelende combinatie van mat grijs en hoogglans zwart terug. Deze lijn wordt doorgetrokken in de schitterende zwarte spaakvelgen en het iets gewijzigde voorscherm met de in chroom uitgeruste Piaggio-‘stropdas’. Verder is de Beverly S uitgerust met al het goede wat we kennen van het huidige Beverly-model: de ruime bagageruimte (met plaats voor 2 jethelmen), het stijlvolle instrumentenpaneel en de opvallende LED-verlichting aan de voorzijde.

Piaggio Beverly S: rijwielgedeelte

De Piaggio Beverly S is voorzien van een lekker groot formaat velgen (16″ voor, 14″ achter) om optimaal rijcomfort te garanderen. Tel de 35mm hydraulische voorvork en de in 4 standen instelbare dubbele achtervering hierbij op en je weet dat het met de wegligging van de Beverly S goed zit. De motorscooter wordt tot stilstand gebracht met twee zwevende 300mm schrijfremmen voor en een enkele 240mm schijfrem achter. De Beverly S kan dus met weinig inspanning tot stilstand gebracht worden (en dan bedoelen we geen kamikaze-manoeuvres).

piaggio-beverly-300-S-side-2014

Piaggio Beverly S: motorisch

Wat we nog niet verteld hebben is dat de Piaggio Beverly S ook als 125cc-versie de productiehal uitrolt. Sterker nog, de 125cc Beverly die vorig jaar plotseling tussen het Piaggio modeloverzicht verscheen, is met zijn zwarte velgen en accenten een ongenoemd rolmodel voor dit model geweest. Een voor in Nederland wellicht minder interessant model, maar toch goed om te weten als je een A1-rijbewijs bezit en zin hebt om veel geld uit te geven.

piaggio-beverly-125-S-side-2014

Tijd voor de ‘specs’: de Piaggio Beverly 300 S heeft een vloeistof gekoelde 278cc eencilinder (4-takt) krachtbron met elektronische injectie. Het 300-blok is goed voor een vermogen van 16,3 kW / 22,2 pk @ 7.250 tpm en een koppel van 23 Nm bij 5.750 tpm. De 125-versie moet het doen met een vermogen van 11 kW / 15 pk bij 9.250 tpm en een koppel van 12 Nm bij 7.250 tpm.

Piaggio Beverly S: prijs en meer informatie

De Piaggio Beverly S (125/300) is pas net onthuld tijdens de MotoDays in Rome. Verwacht wordt dat het model dit voorjaar bij de dealer moet staan voor eenzelfde prijs als de huidige Beverly 300 – misschien zelfs als opvolger. Hopelijk denkt de importeur daar net zo over.

  • Piaggio Beverly 125 (S): € 4.059,-
  • Piaggio Beverly 300: € 4.899,-
  • Piaggio Beverly 300 S: € 4.899,-
  • Piaggio Beverly 350 Sport Touring: € 5.799,-

Meer informatie: website Piaggio