Peugeot Metropolis 400: anti MP3

Peugeot Metropolis 400: anti MP3

Serieuze concurrentie voor de Piaggio MP3. Deze spectaculaire Peugeot Metropolis 400i komt namelijk in september naar Nederland. De Europese verkoopcijfers van de Piaggio MP3 LT liegen niet over de populariteit van de gemotoriseerde driewieler (meer dan 100.000 exemplaren verkocht sinds de introductie in 2006). De Peugeot Metropolis 400i heeft dan ook alles in huis om hier een aandeel van in te pikken. Vergeleken met de Piaggio MP3 is de Peugeot Metropolis 400i eigenlijk een totaal andere en vooral meer futuristische verschijning: een heuse anti-MP3. Gaat deze Peugeot Metropolis 400i de MP3-hegemonie doorbreken? Neem hier alvast een voorproefje van deze fraaie driewieler – die trouwens ook gewoon met het autorijbewijs te besturen is (mits behaald voor 19-01-2013).
 
peugeot-metropolis-400-2013

Peugeot Metropolis 400i: l’histoire

Peugeot presenteerde in 2008 reeds het oorspronkelijke concept / prototype van haar driewielige scooter: de HYmotion3. Dit prototype was destijds uitgerust met een dak en een 125cc-hybride motor. Inmiddels 5 jaar later rolt eindelijk de Metropolis 400i van de Franse productieband en heeft de hybride motor plaatsgemaakt voor een nieuw ontwikkeld 4-takt 400cc motorblok dat zowel zuinig (4,5L / 100 km) als krachtig (37,2 pk / 38,1 Nm) is. Het feit dat er bij Peugeot uitvoerig is samengewerkt met de auto-ontwerpers van het merk (zie de Peugeot 2008 maar eens) maakt de Metropolis een interessante driewieler met auto-waardige afwerking. Bekijk de onderstaande video maar gewoon eens!

Peugeot Metropolis 400i: hi-tech uitstraling

De gestroomlijnde en futuristische looks van de Metropolis zijn misschien wel de grootste troef van het model. Natuurlijk zullen er nog veel mensen zijn die opteren voor de meer conventionele Piaggio MP3 – echter zullen er zeker de nodige Europese ‘randstedelingen’ oog hebben voor de hi-tech uitstraling van de Metropolis. De zwart gelakte kunststof accenten, de zadelbekleding met alcantara inzetstukken en de schitterende velgen onder deze Metropolis 400i bewijzen dat Peugeot het premium-gehalte zo hoog mogelijk probeert te houden. Hoe langer je naar de Metropolis 400i kijkt, hoe meer verrassende details je ontdekt.

peugeot-metropolis-400-outdoor-2

Peugeot Metropolis 400i: innovatieve foefjes

Bij hi-tech looks horen natuurlijk ook hi-tech gadgets. Bijvoorbeeld de “Smart Key”: waardoor je geen sleutel meer in het contact hoeft te stoppen. Met de Smart Key kan je de Metropolis 400i op afstand starten (binnen 1,5 m) en/of direct wegrijden zonder de sleutel uit je broekzak te halen. In tegenstelling tot de handbediende parkeerrem op de MP3 heeft de Metropolis 400i een elektrische parkeerrem op het stuur – ‘toevallig’ hetzelfde system waarmee de auto’s van Peugeot zijn uitgerust. Op het multifunctionele instrumentenpaneel kunnen zaken als de bandenspanning en verbruik in de gaten gehouden worden. Naast de tegenwoordig onmisbare uitrusting van LED’s (knipperlichten en achterlichten) is de Peugeot Metropolis 400i ook uitgerust met een opvallende LED-‘diode’ tussen de voorwielen dat dient als stadslicht. Mooi of niet, de innovatieve foefjes maken de Peugeot Metropolis 400i wel een ‘next-gen’ driewieler. Oja, de Metropolis is ook uitgerust met een ‘klassieke’ 12V-aansluiting (maar ook een USB-aansluiting) in het handschoenenvakje.

peugeot-metropolis-400-instrumentpaneel

Peugeot Metropolis 400i: ergonomisch ge’finetuned

Een ander nieuwtje van de Metropolis 400i is dat het model de eerste driewieler is met een geheel vlakke vloerplank. Om meerdere redenen een fijne uitkomst: zo kan er gemakkelijk extra bagage tussen de benen geplaatst worden, heeft de bestuurder meer bewegingsruimte voor de benen en mede hierdoor minder hinder van het wettelijk verplichte rempedaal (om het voertuig met het autorijbewijs te mogen besturen). Bagage, helmen en sloten kunnen overigens ook goed worden opgeborgen onder de ruime buddyseat en achter de scharnierende ‘achterklep’. De Metropolis 400i is verder uitgerust met een – binnen 5 seconden verstelbaar – windscherm, een verstelbare rugleuning en ‘niet-sferische spiegels’ die het zicht in het stadsverkeer aanzienlijk zouden moeten verbeteren.

peugeot-metropolis-400-2013-zadel

Peugeot Metropolis 400i: techniek & motorblok

Peugeot’s eigen ontwikkelde voorophanging, genaamd Dual Tilting Wheels (DTW), verschilt aanzienlijk met dat van Piaggio. Waar de Piaggio MP3 is uitgerust met een dubbele voordemping (een demper per voorwiel) heeft Peugeot gekozen voor één hydraulische schokdemper die de beide wielen via een twee aparte wielassen opvangt. Volgens Peugeot levert dit een stijvere, lichtere en controleerbaardere besturing op. Ook opvallend is Peugeot’s ABS-systeem op deze Metropolis: het zogeheten Synchro Braking Concept (SBC). Aangezien dit systeem gekoppeld is aan de linker remhendel lijkt een onschuldig achterrem-slipje niet meer aan de orde – de achterrem is dus niet meer ‘los’ te bedienen. Uit veiligheids-oogpunt voor sommige bestuurders ook maar beter. De Metropolis 400i is – net als de Piaggio MP3 – uitgerust met een ‘roll-lock’ stabiliteit-systeem zodat men voor het stoplicht de voetjes van de vloer kan houden en niet kan ‘omvallen’.

peugeot-metropolis-400-2013-engine

Motorisch gezien is de Peugeot Metropolis 400i zogezegd uitgerust met een nieuw ontwikkeld 400cc 4-takt motorblok met 4 kleppen. Het vermogen van dit motorblok staat opgetekend als 37,2 pk, het koppel op 38,1 Nm. Ter vergelijking: dit is iets minder dan de 100cc meer tellende Piaggio MP3 500 LT (40,1 pk / 46,5 Nm). De topsnelheid van de Peugeot Metropolis 400i moet ongeveer 140-150 km/u bedragen en door het relatief hoge koppel van het motorblok zou deze snelheid ook met een passagier achterop geen probleem moeten zijn. Hiernaast belooft Peugeot gunstige verbruikscijfers van 4,5 liter per 100 kilometer – wat een actieradius van 300 kilometer belooft (13,5 liter tankinhoud).

Peugeot Metropolis 400i RS: de Metropolis GTI

Naast de ‘standaard’ Peugeot Metropolis 400i zal er ook een ‘sportieve’ Peugeot Metropolis 400i RS verschijnen. De nog extremere looks van het RS-model kenmerken zich door de speciale lakkleuren met sportieve oranje en zwarte accenten, de aluminium versierde voetenplank en het compactere windscherm. Een soort Metropolis GTI dus.

peugeot-metropolis-400-RS-2013

Peugeot Metropolis 400i: prijs & meer informatie

  • Prijs Peugeot Metropolis 400i (Kleuren: Wit, Zwart, Rood): € 10.199,-
  • Prijs Peugeot Metropolis 400i RS (Kleuren: Grijs): € 10.399,-

Meer informatie: Peugeot Scooters Nederland


Gerelateerd:

Artikel → Piaggio MP3 LT: alle info en 2013 modellen