Peugeot E-Vivacity: eerste premium elektrische scooter

Peugeot E-Vivacity: eerste premium elektrische scooter

Peugeot biedt met de E-Vivacity een ‘premium’ alternatief op het gebied van elektrisch scooters. Het woord premium wordt vaak gebruikt om producten aan te duiden die afkomstig zijn van ‘topmerken’ en kwalitatief meestal net iets beter in elkaar steken. Bijvoorbeeld premium auto’s (BMW) of premium koffie (Nespresso). Zonder dit soort pogingen al te serieus te nemen is de Peugeot E-Vivacity namelijk met recht de eerste echte premium elektrische scooter. Er zijn namelijk opvallend weinig elektrische scooters op de markt van de bekendere scootermerken en Peugeot brengt hier (eindelijk) verandering in. Premium betekent echter ook vaak twee keer zo duur. Is de Peugeot E-Vivacity het ook waard? Oordeel zelf!

peugeot e-vivacity

Introductie: Peugeot E-Vivacity is city-friendly

Heb je een klein beetje kennis van scootermodellen dan ken je de Peugeot Vivacity. Deze of deze. Met recht is de Vivacity dan ook een echte stadsscooter: bijna iedereen past op dit compacte model met enorm veel opbergruimte (zowel onder de buddy als in het voorpaneel). Praktisch gezien een topper. Ondanks dat de Peugeot Vivacity reeds verkrijgbaar is met een zeer zuinige 4-takt motor heeft Peugeot een Vivacity bedacht die helemaal géén emissiegassen (C02) uitstoot: de E-Vivacity.

Techniek: 25 cent per ‘tankbeurt’ en geen uitlaat

Mocht je je nog niet verdiept hebben in elektrische scooters ( klik hier voor uitleg / informatie op Scooternews.nl ) dan is het belangrijkste wat je hierover moet weten dat dit type scooter op elektriciteit rijdt (ja, gewoon uit het stopcontact) en hierbij geen milieuschadelijke verbrandingsstoffen uitstoot. Naast dat je geen dure brandstof bij het tankstation hoeft te kopen draag je met een elektrische scooter dus ook (een beetje) bij aan een schonere wereld. Als we de elektrische scooter-fabrikanten moeten geloven is de elektrische motortechniek überhaupt duurzamer dan de verbrandings-variant: deze vereist minder onderhoud en voor een ‘volle tank’ (accu) betaal je slechts € 0,25 aan elektriciteit.

Dat de E-Vivacity als een premium elektrische scooter bestempeld kan worden zien we terug aan de accu’s. De E-Vivacity beschikt namelijk over 2 Lithium accu’s van elk 1 kWh. Hierdoor is deze elektrische scooter in ieder geval is uitgerust met de krachtigste, langst meegaande en duurste soort accu’s. Het volledig opladen van deze accu’s neemt zo’n 5 uur in beslag en een voor 80% leeg gereden accu laad je binnen 3 uur op. Op het mooie, volledig digitale dashboard van de E-Vivacity kan je vervolgens alle informatie en details aflezen over de capaciteit van de accu en actie-radius.

Actieradius: meer kwalitatieve kilometers?

Leuk en aardig al die technische specificaties maar hoe ver kom ik met deze zogenaamde ‘premium’ elektrische scooter? Het is namelijk nu niet zo dat Peugeot ervoor heeft gezorgd dat je met de E-Vivacity 2 of 3 keer zo ver komt dan een ‘normale’ elektrische scooter, integendeel. Volgens opgave van Peugeot zelf kan je bij een gemiddelde snelheid van 45 km/h (bromfiets-variant) ruim 40 kilometer afleggen op een volle accu. Bij een gemiddelde snelheid van 25 km/h (snorfiets-variant) wordt dit ruim 60 kilometer. Dit is vooral bij elektrische scooters erg afhankelijk van rijstijl en belasting. Niet echt opzienbarende cijfers maar je krijgt hier – aldus Peugeot – wel de modernste, betrouwbaarste en snelste elektrotechniek voor terug. Als we de informatie van Peugeot mogen geloven leggen ‘wij’ gemiddeld 7 km per dag af: in dat geval is deze actieradius dus ruim voldoende (why need more?). Anderzijds – in de hoop op vele elektrische kilometers per oplaadbeurt – hadden wij hier iets meer van verwacht. Toegegeven: de E-Vivacity ziet er verder van top tot teen zeer gelikt uit.

Uiterlijk: Vivacity 2.0

De E-Vivacity lift zonder de elektrotechniek verder wel gewoon mee met het succes van de originele Vivacity. Meest noemenswaardig van de Vivacity is de eerder genoemde hoeveelheid praktische ruimte waarover deze compacte stadsscooter beschikt. In de buddyseat en bergruimte achter de voorklep kan je tezamen meer dan 35 liter aan bagage kwijt. Daarnaast is de E-Vivacity voorzien van een frisse en futuristische afwerking op het gebied van velgen en kuipwerk met als stylings-hoogtepunt: het digitale dashboard. Ookal kan je niet op Facebook of Twitter met deze E-Vivacity, het maakt de nieuwste Vivacity-telg behoorlijk “2.0”.

Prijs:

Als je nog steeds niet doorhad wat ‘premium’ inhield…

€ 4.399,00



Meer informatie over de Peugeot E-Vivacity vind je hier.