Kymco X-Town (2016): de nieuwe Maxi

Kymco X-Town (2016): de nieuwe Maxi

Een bekend gezicht tussen het EICMA-nieuws van Kymco: de nieuwe Kymco X-Town (300i en 125i) lijkt namelijk het productiemodel te worden van de vorig jaar gepresenteerde Agility Maxi. Het zal eerst het afwachten worden of de Kymco X-Town 300i (en 125i) überhaupt de transportboot naar Nederland gaat zien. Echter zou de ‘rebranding’ van het model naar X-Town een goed voorteken kunnen zijn (en tevens een verklaring van het uitblijven van de Agility Maxi). Misschien omdat de nieuwe modelnaam veel beter bij de ‘X’ in het LED-achterlicht past? Wat de reden ook moge zijn: de Kymco X-Town laat net als vorig jaar weer een sterke indruk achter.

Kymco X-Town (2016): motor-technisch

De Kymco X-Town zal op motor-technisch vlak net onder de Downtown gepositioneerd worden – dit mag trouwens ook prijs-technisch verwacht worden. Desalniettemin valt de X-Town als een ware GT te labelen: thuis in zowel de stad als de buitenwegen en voorzien van veel comfort en praktische nut. De X-Town 300i is uitgerust met een 276cc vloeistofgekoeld 2-kleps motorblok met injectie (bekend uit de G-Dink 300i maar geupdate naar de Euro4-emissie richtlijnen). Deze krachtbron levert (naar verluidt) een respectabel vermogen van 23,2 pk bij 8000 tpm en een koppel van 22,5 Nm bij 6500 tpm. Voor X-Town uitgerust met de vloeifstofgekoelde 125cc (met 4 kleppen) wordt een vermogen van 14,3 pk bij 9000 tpm en een koppel van 11,2 Nm bij 7000 tpm opgegeven.

kymco-x-town-2016-preview-1-1

Kymco X-Town (2016): praktische uitrusting

Bij een echte GT hoort tegenwoordig ook veel praktische opbergruimte. Geen zorgen, want de opslagcapaciteit van de X-Town biedt genoeg ruimte voor twee integraalhelmen. Daarnaast heeft het model ook nog 2 handige opbergvakjes in de kuip onder het stuur gekregen – waar zich onder andere een (inmiddels onmisbare) USB-aansluiting bevindt. Tot slot is het LED-feest op de X-Town een duidelijk kenmerk van deze motorscooter: zo zien we sowieso LED-toepassingen in de voor-, knipper- en achterverlichting. Waarbij de achterzijde zogezegd de show steelt met een verwijzing naar de modelnaam.

kymco-x-town-2016-preview-2-1

Kymco X-Town (2016): technische specs

De Kymco X-Town is op beide modellen standaard uitgerust met ABS (van Bosch) – dit is overigens vanaf 2016 verplicht op alle nieuwe gemotoriseerde tweewielers. Het remsysteem heeft aan de voorzijde (14″ velg) een remklauw met 3 zuigers en een 260mm schijf en achter (13″ velg) een remklauw met 2 zuigers en een 240mm schijf. Verder zien we dat de voorvering wordt verzorgd door een 37mm telescoop voorvork en aan de achterzijde zijn dubbele schokdempers gemonteerd waarvan de veervoorspanning in 5 standen is te verstellen. De tankinhoud zou 12,5 liter bedragen en het netto gewicht zou 177kg voor de 125cc- en 185kg voor de 300cc X-Town bedragen.

kymco-x-town-2016-preview-3-1

Kymco X-Town (2016): meer informatie

Het is voorlopig even afwachten tot 2016 en de plannen van Kymco Scooters Nederland met de X-Town. Komt alleen de 300cc-variant naar Nederland of komen ze allebei? Wat wordt de verkoopprijs? Zodra er meer nieuws bekend is over de Kymco X-Town lees je het op Scooternews.nl!

Update: De Kymco X-Town 300i ABS staat vanaf juli 2016 in de kleurstelling Dark Grey Metallic bij de Nederlandse Kymco dealers.

    • Kymco X-Town 300i ABS: € 4.999,-
  • kymco-x-town-2016-preview-125i-300i