kymco k-pipe 2013 review

Kymco K-Pipe: Kekke funbike uit Taiwan

Aanschouw hier de Kymco K-Pipe! Wat ons betreft nu al dé Kymco scooter/motor van het jaar. Ondanks dat de Kymco K-Pipe pas in mei 2013 bij de dealer staat, heeft Scooternews.nl deze opvallende creatie alvast goed onder de loep genomen. Deze “kleine-naked-sportfiets” valt direct op door het mooie lichtgewicht buizenframe en de futuristische looks. Het buizenframe zorgt ervoor dat de semi-automatische K-Pipe (4 versnellingen) een lichte en wendbare scooter/motor is met ook nog eens lage verbruikscijfers. Minstens net zo opvallend is de scherpe prijs van de Kymco K-Pipe (onder de € 2.000,-). Er staat zowel een 125cc als een 50cc versie op het programma, voor de jongere schakelscooter liefhebbers (met rijbewijs AM) is het dus ook feest! Check. It. Out.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kymco K-Pipe: WTF?

We moeten toegeven: de modelnaam (K-Pipe) is al opvallend op zich. “Kymco K-Pipe” in z’n volledigheid spreek je gegarandeerd niet meer dan 5 keer achter elkaar uit. Anderzijds zal je de naam K-Pipe niet snel meer vergeten na het zien van het model. Want de K-Pipe is een opvallende verschijning. Waar Kymco de laatste tijd alleen met ‘gewone’ scooters de Europese markt betrad is het in 2013 tijd voor een nieuw terrein. Met deze “various, lightweight, fuel-efficient” K-Pipe wil Kymco jonge motorfiets-enthousiastelingen aanspreken: in de vorm van een lichte motorfiets (125cc) en een bromfiets variant (50cc). Een soort speelse middenweg tussen scooter en motorfiets (want: semi-automatisch schakelen zonder koppeling). Welja, alleen al voor de prijs moet hier animo voor zijn!

kymco-k-pipe-2013-zwart-1

Design: technisch doordacht buizenframe

Het “Spinal Column” buizenframe (chassis) is toch wel het grootste blikvanger van de K-Pipe. Dit nieuw ontwikkelde chassis weegt slechts 11.8 kilogram – wat zo’n 30% minder is dan een gemiddeld scooterchassis. Bovendien, en niet minder belangrijk, is dit chassis ook zo’n 10% sterker dan Kymco’s voorgaande chassis-producties. Het valt daarom goed te veronderstellen dat dit “Spinal Column” chassis door deze gewichtbesparing ook zorgt voor meer directe rij-feedback aan de bestuurder. Oja. Het ziet er ook prachtig uit!

kymco-k-pipe-2013-zwart-2

Hiernaast is de verdere styling van de K-Pipe opvallend fraai. Zie bijvoorbeeld de ‘naked-style’ dubbele koplamp, het LED-achterlicht en het compleet digitale (en multifunctionele) instrumentenpaneel. Maar ook ‘overige’ technische zaken zoals de mono-achtervering en 276 mm remschijf zijn dik in orde. Rondom het gebied van de tank valt goed te zien hoe de diverse elementen ook allemaal stijlvol integreren in het ergonomische design (en buizenframe) van de K-Pipe. Ondanks dat de Kymco K-Pipe qua prijs als budget-scooter/motor bestempeld kan worden valt dit er zeker niet vanaf te zien. Integendeel.

kymco-k-pipe-2013-details-2

kymco-k-pipe-2013-details-1

Techniek: lichtgewicht voor de portemonnee

Zoals je waarschijnlijk al doorhad is de invoeging van het opvallende buizenframe alles behalve voor de looks alleen. Omdat de K-Pipe mede hierdoor slechts 102 kilogram weegt kan het zuinige 4-takt (eencilinder) motorblok zo’n 40 kilometer rijden op één liter. Dit zal natuurlijk wel afhangen hoe snel je door de 4 versnellingen van de K-Pipe schakelt. Het semi-automatisch schakelen tussen versnellingen gebeurt zonder toevoeging van een koppeling: je hoeft dus alleen met de voet door de versnellingen te ‘trappen’. Van de 125cc variant is bekend dat deze qua vermogen ruim 8 pk / 7500 tpm ter beschikking heeft en qua koppel 8,5 Nm / 5500 tpm. Ondanks dat dit weinig indrukwekkende cijfers zijn zou dit op de lichtgewicht K-Pipe erg leuk kunnen uitpakken (snelweg rijden is toch niet leuk). Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar prestaties en verbruik van de K-Pipe, als dit goed zit kan Kymco groots gaan scoren met het model: bij jongeren, bij scooter- of motorrijders die eens wat anders willen, en bij beginnende motorrijders (geschikt voor rijbewijs A1).

kymco-k-pipe-2013-motorblok

Prijs: Kymco K-Pipe 50cc & 125cc

Het beste hebben we natuurlijk voor het laatst bewaard. De Kymco K-Pipe (alleen in het zwart-wit) is vanaf mei 2013 leverbaar in Nederland voor een ongekend scherpe prijs:

  • Kymco K-Pipe 125cc: € 1.799,-
  • Kymco K-Pipe 50cc: € 1.699,-

Meer informatie: Kymco K-Pipe minisite