Kymco AK550 deze maand in Nederland

Kymco AK550 deze maand in Nederland

Na dagen, weken, maanden wachten kunnen we eindelijk mededelen dat de eerste Kymco AK550 maxiscooters eind juni in Nederland zullen arriveren. Deze geheel nieuwe Taiwanese beul heeft zelfs een speciaal introductie-prijskaartje gekregen om het lange wachten te verzachten. Gelukkig zijn de eerste indrukken meer dan overtuigend. De Kymco AK550 kan zeker de strijd aangaan met andere vlaggenschepen in het Sport Touring segment (denk: Yamaha TMAX). Niet alleen combineert de AK550 het beste van de motor en scooter wereld – volgens Kymco is de AK550 óók de perfecte combinatie van vernieuwing, prestaties, rijcomfort en genot. Oordeel zelf.

Kymco AK550: high-end specs

De fans van dit soort sportieve maxiscooters zullen direct benieuwd zijn naar de specificaties. We kunnen verklappen: deze zijn zeker niet mis. Kymco heeft namelijk een geheel nieuw motorblok ontwikkeld voor de AK550. Het 550cc watergekoelde tweecilinder blok weet een vermogen van 39.3 kW / 53.5 pk op te boeren (en een koppel van 55.6 Nm). Volgens opgave zou hier een topsnelheid van minstens 160 km/u tegenover staan. Neem hierbij mee dat het motorblok van de Kymco AK550 het laagste zwaartepunt/plaatsing heeft van het maxi-scooter segment. Waardoor de bijna 50/50 gewichtsverdeling zorgt voor onverwacht dynamische rijeigenschappen. Daarnaast heeft de AK550 een relatief laag gewicht van 226 kg – mede te danken aan het lichtgewicht aluminium frame dat de nodige stijfheid biedt en de aluminium gegoten wielen.

Kymco AK550: high-end comfort

Het (rij)comfort-level moge natuurlijk niet achterblijven op de AK550. In aansluiting op de technische uitrusting zien we bijvoorbeeld fijne (upside-down) telescopische voorvorken en een horizontaal gemonteerde achterdemper die ervoor zorgt dat de AK550 op rails staat. Ook qua veiligheid tijdens het rijden is de AK550 voorzien van een Brembo remsysteem met twee remschijven op het voorwiel en een achterste remschijf inclusief Bosch 9.1 ABS-systeem. Uiteraard behoort dit alles tot de standaard uitrusting net als de speciale ‘Regen-modus’ (inschakelbare motormanagement modus die het vermogen terugschroeft): typisch Kymco. Verder zien we ook fijne features voor de bestuurder: een indrukwekkend volledig digitaal display, verwarmde handgrepen, ruime opbergmogelijkheden (o.a. 2 helmen onder het zadel), het keyless-go systeem en (tegenwoordig niet meer weg te denken) een USB-aansluiting voor de smartphone en consorten. Oja, LED-verlichting? Check.

Kymco AK550: high-end… prijs

Al met al maken de scherpe lijnen en het gestroomlijnde ontwerp van de Kymco Ak550 het plaatje compleet. Niet alleen voor de looks maar ook voor m.b.t. het brandstofverbruik (zo’n 4,5L op 100km). De AK550 kan zeker de strijd aan met de maxi-concurrentie – zij het dat Kymco (meestal) nog een laatste troef in hand heeft. Namelijk de prijs. Voor een tijdelijke all-in prijs van € 10.298,-* inclusief handling,- en kentekenkosten zal de AK550 in de kleuren Mat zwart, Space grey en Mat bruin naar Nederland komen. Tevens zal er een 35 kW ECU beschikbaar zijn waardoor de scooter zal voldoen aan de eisen voor het A2 rijbewijs.

* Introductieprijs, vanaf september € 11.495,-

Meer informatie: website Kymco