Honda SH300i: opgefrist voor 2015

Honda SH300i: opgefrist voor 2015

Vandaag is het 2015-model van de Honda SH300i gepresenteerd: het topmodel van Honda’s SH-lijn. Welke op z’n beurt weer de (succesvolle) premium lijn van motorscooters vormt van het Japanse merk. Desalniettemin erg fijn om te vernemen dat Honda het 279cc-tellende topmodel een opfrisbeurt heeft gegeven voor 2015. Op het gebied van motortechniek, zuinigheid en praktisch nut is de SH300i allemaal verbeterd. Op het gebied van styling zien we zelfs een nieuw, scherper-ogend bodywork. Ok, allemaal geen rigoureus ingrepen. Echter is de Honda SH300i wel een reuze interessante optie als doordachte en betrouwbare stadsscooter met een verrassende motorische ‘bite’.

2015 SH300i

Honda SH300i (2015): Europees succes van de SH

Dat de SH-lijn een waar Europees succesnummer is blijkt wel aan de verkoopcijfers: er zijn (in Europa) meer dan een miljoen ‘SH’tjes’ verkocht in de afgelopen 30 jaar. Met name populair door zijn makkelijke opstap (platte treeplank), goede wendbaarheid en fijne 16″ wielen die zowel stad als buitenweg moeiteloos trotseren. Daarnaast zijn de SH-scooters van Honda te boek komen te staan door hun uitstekende motorische performance en algehele kwaliteit/afwerking. Misschien niet de meest spectaculaire scooter van buiten, maar misschien wel een van de best vervaardigde en betrouwbaarste scooters op de markt. Des Honda’s, zeg maar.

2015 SH300i

Honda SH300i (2015): technische nieuwigheden

Te beginnen met het nieuwe stalen frame van de Honda SH300i. De motorscooter heeft hierdoor een iets langere wielbasis gekregen (1438mm) én iets meer ruimte onder de buddyseat (één integraalhelm). En misschien wel belangrijker: nóg wendbaarder, aldus Honda. Verder zien we door subtiele wijzigingen aan de geometrie dat de rijpositie iets meer rechtop is geworden (805mm zithoogte). Meer goed nieuws: het krachtige vloeistofgekoelde 279cc-motorblok met 4 kleppen en PGM-FI injectiesysteen is ook verbeterd en zelfs meer koppel gegeven. Te bedenken dat de ‘oude’ krachtbron geen ondermaatse cijfers presenteerde – zit het met het vermogen/koppel van de SH300i wel snor (18.5kW @ 7.500 tpm / 25.5Nm @ 5,000 tpm). Ook des Honda’s: de krachtbron van de SH300i heeft anno 2015 zo’n lage uitstoot dat het Honda’s eerste motorblok is die voldoet aan de strenge Euro 4-milieueisen. Verdere details/cijfers hierover volgen wanneer bekend.

2015 SH300i

Honda SH300i (2015): verdere updates

Bij de vernieuwde lijnen en motorische updates van de SH300i hoort natuurlijk méér. Uiteraard zien we nieuwe LED-verlichtingsunits aan voor- en achterzijde. Ook zien we een nieuwe Smart Key-feature terug op de 2015 Honda SH300i. Ter behoeve van extra veiligheid maar ook zeker het gemak. Binnen een straal van 2 meter hoeft de bestuurder niet langer naar de sleutel te grijpen om te starten of buddyseat te openen. Verder noemenswaardig: de SH300i is met een drooggewicht van 169kg welgeteld 1 kg lichter dan z’n voorganger en heeft nu standaard twee-kanaals ABS (C-ABS) aan de remschijven (voor+achter).

2015 SH300i

Honda SH300i (2015): prijs en meer informatie

De Honda SH300i is voor 2015 aangekondigd in de 6 kleuren: Pearl Cool White, Pearl Nightstar Black, Matt Cynos Grey Metallic, Moondust Silver Metallic, Pearl Siena Red en Pearl Pacific Blue.

Verkoopprijzen (NL) en verdere informatie vind je hier terug wanneer bij ons bekend! Wij gokken op een prijs net onder de €6.000…


Website Honda Nederland