Honda SH125i (2017) review

Nieuwe Honda SH125i (2017) smoelt goed

Het 2017 model van de Honda SH125i heeft een spannende nieuwe look gekregen. De nieuwe vormgeving maakt van één van Europa’s meest populaire motorscooters een ware eyecatcher. De SH-kenners zullen nog veel terug herkennen van het voorgaande modeljaar – echter smoelt de nieuwe Honda SH125 als een nieuw fris model. Wat dat betreft vertrouwd de nieuwe SH125 op een beproefd concept. Deze scooter met grote wielen combineert fun, hoogwaardig comfort, betere controle, de meest recente motortechnologie en een laag verbruik om tot een nog betere rij-ervaring te komen. Ofwel: de Honda SH125i (en SH150i) is en blijft een topscooter in het lichte scooter segment (A2).

Honda SH125i/150i (2017): nieuwe zaken


De nieuwe Honda SH150i blijft trouw aan de SH familie-stijl, maar biedt in 2017 vernieuwde (en kenmerkende) LED-lichten aan de voor- en achterzijde. Uiteraard zou dit ook een betere zichtbaarheid aan de rijder moeten bieden. Op motorisch vlak is vooral de toevoeging van het wettelijk verplichte EURO4 ‘milieu-stempel’ een belangrijk gegeven, zij het dat door de verbeterde PGM-FI brandstofinjectie de prestaties er niets op achteruit zijn gegaan (integendeel zelfs: zie onder). Aansluitend vormen de gegoten 16-inch aluminium velgen (gecombineerd met het ABS remsysteem) de basis voor een goede wendbaarheid en grote stabiliteit op het veranderlijke stadslandschap. Fijn ook dat Honda ervoor heeft gekozen om de SH125i op Michelin City Grip banden de productieband af te laten rollen. Tot slot is de Smart Key een erg leuke en vooral handige nieuwe toevoeging wat betreft de uitrusting.

Honda SH125i/150i (2017): uitrusting


Het Honda Smart key-systeem bedient namelijk de ontsteking, benzinedop en het zadelslot met één druk op de knop. Er zijn twee schakelaars: de slimme on/off functie en ‘answer back’ die de indicatoren laat flikkeren voor identificatie. Zodoende hoef je alleen nog maar de sleutel van de SH125i ‘ergens’ bij je te hebben. Verdere praktische zaken op uitrustingsniveau zien we in het handschoenenkastje van de nieuwe Honda SH125i. Deze verbergt namelijk een handige 12V AC contactdoos, zodat je al je mobiele apparatuur kunt opladen terwijl je rijdt. Ook fijn: de opbergruimte onder het zadel biedt zelfs ruimte voor een integraalhelm.

Honda SH125i/150i (2017): techniek


Zogezegd is het vloeistofgekoelde 4-takt motorblok van de SH125i niet nieuw. Dit betrouwbare blok staat immers bekend als kilometervreter en er valt weinig slechts op aan te merken. De mooiste slag die Honda heeft gemaakt op dit gebied is het voldoen aan de EURO4-normering (lees: fors minder uitstoot) maar tegelijk méér vermogen en koppel uit het blok weten te knijpen door finetuning van het injectiesysteem (9kW @ 8,500tpm, 11.5Nm @ 7,000tpm). Ook leuk om te vermelden: de nieuwe Honda SH125i zou (volgens het boekje) 47,4 kilometer per liter benzine rijden (tankinhoud: 7.5L). Verder zien we op de SH125i een vertrouwd en solide chassis en ‘onderstel’. Een in 5-standen instelbare schokdemper achter (83mm), twee 33mm telescopische voorvorken en 240mm schijfremmen aan zowel voor- als achterzijde.

Prijs en meer informatie


De nieuwe Honda SH125i en SH150i arriveren elk moment bij de Nederlandse dealerschappen in de kleuren Pearl Nightstar Black, Pearl Cool White, Lucent Silver Metallic en Pearl Splendor Red.

  • Honda SH125i (2017): € 3.699,- (ex. kosten rijklaar)
  • Honda SH150i (2017): € 3.799,- (ex. kosten rijklaar)

Meer informatie: Honda Moto Nederland