Nieuw in Nederland: Fantic Motor

Nieuw in Nederland: Fantic Motor

Directe concurrentie voor de Derbi Senda! Maak kennis met Fantic Motor – waar de looks en uitvoeringen van de 50cc machines nog meer profi zijn. Haal de verlichting eraf en er staat gewoon een competitieve machine voor je. Met dit als Fantic’s unique selling point (en weinig actie in de garages van Derbi) worden de Enduro en Motard fans op hun wenken bediend. De Fantic 50cc modellen zijn bijvoorbeeld ook een stuk forser, de 125 en de 200 zijn identiek dus je hebt niet het idee op een brommertje te zitten. Voor een ieder die zich wil onderscheiden een perfect alternatief. Gebruikte materialen komen allemaal uit ‘eigen’ land dus een op en top Italiaans product!

Fantic, merk met historie


In 1968 begon het Fantic avontuur. De Italiaan Dr. Mario Agrati, van Agrati Garelli verlaat de familie business en begint samen met de Nederlander Henry Keppel (toen verantwoordelijk voor de buitenlandse sales bij Garelli) het merk Fantic. Ze beginnen met mini-bikes en go-karts voor de Amerikaanse markt. In 1969 verschijnt de eerste Fantic 50cc op de fiets- en motorfietsbeurs in Milaan onder de naam Cabellero. Niet zo raar want meneer Keppel was een enthousiast gebruiker van de sigaret in het oranje pakje. De eerste Caballero was een Scrambler en viel op door zijn karakteristieke gele tank. In 1970 stond de eerste productie gepland van ongeveer 500 units. Dat werden er uiteindelijk 10.000 en na dit model kwamen al gauw de 4M en de 6M Competition. In 1971 kwam de eerste motorfiets van Fantic op de markt. Een 100cc Caballero en in 1972 kwam het merk met de eerste chopper. De Chopper verscheen in 50 en 125cc en was door zijn enorme achterband en lange voorvork een echte blikvanger. Vele enduro en trail motoren zullen volgen in de jaren die komen maar eind jaren negentig sluit Fantic de deuren om in 2003 weer helemaal klaar te zijn voor de toekomst. Een complete nieuwe lijn, enduro en motard modellen, van 50 tot en met 200cc staat klaar om de passie weer te laten beleven waar het de beide heren in 1968 ooit om begonnen is. Vanaf maart dit jaar is MotoMondo in de Benelux verantwoordelijk voor de import en die voeren het gehele programma.

Fantic Caballero 50: 2 modellen, 3 versies


Net als vroeger hebben de modellen van Fantic de naam Caballero gekregen en de 50cc varianten zijn leverbaar in 2 modellen en ieder 3 uitvoeringen. Zo kennen we een Motard en een Enduro versie. Het verschil mag duidelijk zijn en zit hem in de wielen. De Motard heeft straatbanden op 17” velgen en de Enduro heeft off-road banden. Voor een 21” exemplaar en achter een 18” exemplaar. Alle modellen zijn voorzien van het bekende Minarelli AM6 motorblok. De Competizione uitvoering is in principe een uitvoering waar ze in Italië officiële enduro wedstrijden mee rijden (onbegrensd uiteraard). Hij is standaard trouwens wel helemaal legaal voor de openbare weg.

fantic-caballero-50M-50E-Performance

Performance 50

De Performance uitvoering van de 50 is het instapmodel van Fantic maar desalniettemin hoef je je zeker niet te schamen met deze Fantic. Qua uitstraling ook een echte topper en natuurlijk voorzien van de 48,9cc vloeistofgekoelde tweetakt motor. Een DellOrto carburateur zorgt voor de benzinevoorziening en hij heeft een diameter van 16mm. De Performance heeft net als de andere modellen 6 versnellingen en ook de uitlaat is van BigOne. De Motard heeft een 100/80-17 voorband en een 130/70-17 achterband, de Enduro een 80/90-21 voorband en een 110/80-18 achterband. Deze zitten gemonteerd op eveneens zwarte geanodiseerde velgen die we ook bij de Casa en Competizione zien. Aan de voorzijde zien we een conventionele Fantic voorvork en een Fantic FRS 50 achterschokdemper. Al dit fraais voor een scherpe prijs!

fantic-caballero-50M-50E-Casa

Casa 50

Haal de competitie in huis met deze Fantic 50 Casa. De fraaie Fantic is voorzien van een vloeistofgekoelde 48,9cc tweetakt 1-cilinder en wordt gevoed door een 16 millimeter DellOrto carburateur. De krachtige motor heeft een elektronische ontsteking en beschikt over 6 versnellingen. Zijn uitlaatgassen ontsnappen via een chromen uitlaat en aluminium demper van BigOne naar buiten. Het fraaie CrMo frame heeft een afneembaar subframe van staal. Voor rolt de Motard Casa op een 17” wiel en achter heeft de Fantic ook een 17” wiel. De Enduro Casa rolt op een 21” wiel en achter heeft de Fantic een 18” wiel. Zowel voor als achter beschikt de 50cc over hydraulische remmen en de vering en demping is van eigen makelij (Fantic FRS voor en achter). Met slechts 84kg op de weegschaal is deze Fantic een echte winnaar!

fantic-caballero-50M-50E-Competizione

Competizione 50

Klaar voor de wedstrijd, zo kunnen we de 50MR Competizione wel omschrijven. Deze machine is in de basis eender aan de andere 50M modellen maar daar hebben we dan ook alles mee gezegd. De boring is gelijk maar naast dat de Competizione een andere cilinder (aluminium met nikasil wand) heeft is hij voorzien van een machtige 26 millimeter DellOrto carburateur. Ook zijn uitlaatgassen verdwijnen op een sportievere manier, namelijk door een competitie uitlaatsysteem van BigOne. Bandenmaten zijn 100/80-17 en 130/70-17 en die velgen zijn van zwart geanodiseerd aluminium. De bandenmaten van de Enduro zijn 90/90-21 en 120/80-18. Een 260mm “wave” remschijf aan de voorzijde en een 220mm “wave” remschijf aan de achterzijde zorgen voor de juiste remkracht. Multi-instelbaar zijn de beide veer- en dempingselementen voor het echte ruige of snelle werk.

Prijzen & meer informatie


Motard
  • Fantic Caballero 50M Performance: €3.290,-
  • Fantic Caballero 50M Casa: €3.890,-
  • Fantic Caballero 50MR Competizione: €4.990,-

Enduro
  • Fantic Caballero 50E Performance: €3.290,-
  • Fantic Caballero 50E Casa: €3.790,-
  • Fantic Caballero 50ER Competizione: €4.890,-

  www.fanticmotor.nl