De Kymco G-Dink 50 komt eraan!

De Kymco G-Dink 50 komt eraan!

Het aftellen is begonnen totdat de nieuwe Kymco G-Dink 50 zich in juni 2013 bij de Dink-familie mag aansluiten. Zo kennen we de Kymco ‘King of the Road’ Grand Dink – die zich door zijn comfortabele uitrusting en rijgedrag voor velen heeft bewezen als de toerscooter bij uitstek. Maar ook de recentere Kymco New Dink is zeker niet verkeerd hiervoor, hoewel het 4-takt motorblok iets vooruitstrevender en economischer is kan de New Dink het (rij)comfort van de 2-takt Grand Dink toch net niet matchen. Al wordt dit natuurlijk wel verdedigd door de goedkopere aanschafprijs van de New Dink. Welnu. Hoe zit dan met deze nieuwe Kymco G-Dink? Best of both Dinks?

Kymco G-Dink 50: 2-takt krachtbron (nog) niet uitgestorven

Dankzij Patrick van Berkum (Kymco Tourclub Nederland) zijn we reeds een aantal (interessante) praktische zaken te weten gekomen omtrent de G-Dink 50. Patrick kreeg namelijk – als enige van Nederland – de kans om de Kymco G-Dink 50 te testen voordat deze op de Nederlandse markt komt en heeft zijn eerste bevindingen reeds met de wereld gedeeld. Een van de opvallendste gegevens is dat de nieuwe G-Dink nog steeds is uitgerust met een 2-takt motorblok. De keuze van Kymco voor de 2-takt krachtbron is gemaakt omwille de ‘Europese markt’. Het 50cc 4-takt motorblok heeft namelijk moeite om z’n prestaties te leveren in de heuvelachtige / bergachtige landen van Europa – daar waar het in Nederland fluitend doorkachelt. Jammer voor Nederland, maar de looks van de nieuwe Dink-telg maken gelukkig een hoop goed.

kymco-g-dink-50-voorkant
kymco-g-dink-50-achterkant

Kymco G-Dink 50: Grand Dink 2.0

Eigenlijk kunnen we gerust stellen dat de G-Dink een moderne heruitgave van de Grand Dink is. Sterker nog, kijken we bij onze oosterburen (Duitsland) dan zien we dat de G Dink 50 ook daadwerkelijk de opvolger van de Grand Dink gaat worden. De G-Dink biedt namelijk net zoals zijn ‘voorouder’ veel ruimte en comfort: een lage instap, een extra brede treeplank, veel beenruimte en natuurlijk een zeer comfortabele en ergonomische buddyseat. Al blijkt het erg lastig om de epische zitting van de Grand Dink te evenaren: vooral achterop zitten is op de Grand Dink nog net iets fijner (aldus Patrick’s rijverslag). De G-Dink 50 is overigens uitgerust met 9,5 liter tank, wat dichter bij de Grand Dink (10 liter) in de buurt zit dan de New Dink (6,8 liter).

kymco-g-dink-50-achterlicht

Kymco G-Dink 50: erg strakke looks

Een punt waar de G-Dink 50 wel een stuk overtuigender is dan z’n voorganger zijn de looks. Ergens vallen nog steeds goed de hoofdlijnen van de Grand Dink te herkennen maar de G-Dink is ook duidelijk totaal vernieuwd ten opzichte van de Grand Dink. Op het 4-takt motorblok na is er aan elk styling-aspect aandacht besteed en een vernieuwde twist gegeven. Naast de aansprekende strakkere lijnen van het exterieur van de G-Dink is er ook gedacht aan: extra opbergruimte, een tour-style tankdop in het middenconsole, een zeer mooie verlichtingspartij met led lampjes én een overzichtelijk digitaal dashboard met toerenteller. Combineer dit met de 3 stijlvolle kleurstellingen (rood, blauw, grijs) en Kymco steekt de Japanse merken aardig de loef af!

kymco-g-dink-grand-dink

Rijverslag G-Dink 50: Patrick van Berkum

Hadden wij Patrick niet gehad, dan wisten wij nu nog maar vrij weinig van de Kymco G-Dink 50. Gelukkig is Patrick zo royaal geweest om dit nieuws en zijn rijervaringen met ons te delen via de website van de Kymco Tourclub Nederland. Patrick’s testverslag is voor geïnteresseerden zeker het lezen waard: aangezien Patrick de enige Nederlandse G-Dink testcoureur is – is er simpelweg geen betere “hands-on” review.

kymco-g-dink-50-patrick

Patrick en de Kymco G-Dink 50 op bewegend beeld:

Prijs Kymco G-Dink 50

De Kymco G-Dink 50 is vanaf eind juni leverbaar in Nederland in de kleur Grijs.

  • Kymco G-Dink 50: € 2.999,-

Meer informatie: website Kymco
Foto’s met dank aan: Patrick van Berkum / Kymco Tourclub Nederland