Elektrische scooter informatie

elektrische scooter informatieOp deze pagina informeert Scooternews.nl geïnteresseerden in elektrische scooters over de basis-principes, de techniek en bijkomende praktische informatie over elektrisch scooterrijden. In tijden van alsmaar stijgende brandstofprijzen en (aansluitend) steeds meer klimaatproblematiek is het door middel van elektrisch scooterrijden mogelijk geworden een klein beetje mee te helpen om vervoersmiddelen ‘duurzamer’ te maken: zowel als gebruiksobject als voor het milieu. Hetzelfde scooterplezier maar dan zonder CO2-uitstoot? Onderstaand vind je meer informatie.

Geluidloos motorblok en geen CO2-uitstoot:

Het grootste verschil van de elektrische scooter ten opzichte van een ‘normale’ scooter is dat deze op elektriciteit rijdt. Een elektrische scooter, afhankelijk van het merk en model, heeft meestal 4 lood accu’s of 2 lithium accu’s als krachtbron – welke eenvoudig via het stroomnet (220V) opgeladen kunnen worden. Je kunt dus gewoon thuis, op het werk of bij een oplaadpunt op straat de elektrische scooter opladen c.q. ‘tanken’.

Het elektrische motorblok in dit type scooter is een zogenaamde borstelloze naafmotor. In een notendop: dit is een krachtige accu-aangedreven staafmixer die direct het achterwiel aandrijft. Geluidloos en zonder uitstoot, maar wel met dezelfde snelheid (25 of 45 km/h) als benzine-aangedreven scooters. Bovendien heeft een borstelloze naafmotor vrijwel geen onderhoud nodig. Duurzaam is niet voor niets het ‘keyword’ hier.

Actieradius en oplaadtijd:

Aangekomen bij de technische specificaties van de elektrische scooter valt op dat op het vlak van actieradius en oplaadtijd nog winst te behalen valt. De huidige elektrische scooters hebben een actieradius van 40 tot 90 km bij een volledig geladen accu – afhankelijk van het merk en model. Daarnaast zijn externe factoren zoals de rijstijl en het gewicht van de bestuurder ook zeker van invloed op de actieradius. Mocht je dagelijks lange afstanden afleggen met de scooter of vaak iemand achterop hebben zitten dan kan de elektrische scooter wellicht (nog) niet geschikt zijn voor jou.

Het opladen van de elektrische scooter kan gewoon via het stopcontact. Houd rekening met relatief lange ‘tankbeurten’: het volledig 100% opladen van de accu neemt zo’n 6 tot 8 uur in beslag. Veel accu’s kunnen echter wel in 2 tot 3 uur voor 75% ‘snel’ opgeladen worden. Het wordt echter wel vaak aangeraden door de scooterleveranciers om de accu’s zo vaak mogelijk 100% te laden, ter bevordering van de levensduur van de accu’s en om zelfontlading (met name bij langere stilstand) te voorkomen.

Kosten van elektriciteit en onderhoud:

Elektrische scooters zijn net als elektrische auto’s vrij prijzig. Maar als je dagelijks niet meer dan 50 kilometer aflegt zal je dit zeker op korte termijn terugverdienen. Het volledig opladen van de accu kost je namelijk niet meer dan 20 tot 40 eurocent per keer. Waarbij je over het algemeen meer kilometers kan rijden op een elektrische snorfiets (25 km/h) dan op een bromfiets (45 km/h).

Qua onderhoud moeten een aantal zaken niet vergeten worden. Ondanks dat de borstelloze naafmotor vrijwel onderhoudsvrij is moet er nog wel ‘gewoon’ onderhoud uitgevoerd worden aan (belangrijke) vervangingsonderdelen als remmen en banden. Ook moeten de accu’s gemiddeld om de 2 jaar (of na een x-aantal opladingen) vervangen worden: hou er rekening mee dat je voor 4 lood accu’s al snel € 600,- kwijt bent.

Voorlopige conclusie:

Elektrische scooters zijn de toekomst vooruit en vroeg of laat zullen we massaal moeten overstappen naar dit type scooter. Zoals in bovenstaande tekst goed naar voren komt: de elektrische scooter heeft vele voordelen ten opzichte van z’n benzine-verorberende voorouders. Geen (duur betaalde) uitstoot, geen herrie, vrijwel geen onderhoud én minimale rijkosten. Ofwel, elektrisch scooterrijden is een uiterst duurzame ontwikkeling. Niet alleen voor de portemonnee, maar ook voor het milieu.

De elektrotechniek op scooters staat echter nog in de kinderschoenen en potentiële kopers en/of geïnteresseerden zouden de volgende aandachtspunten in hun overweging moeten meenemen (maar no worries: wij van Scooternews.nl gaan ervan uit dat gehele industrie momenteel aan deze punten werkt):

  • Zichtbaarheid: onopgemerkt zijn niet altijd een voordeel
  • Kleine actieradius: niet de hele dag scooterrijden
  • Lange oplaadtijd: niet de hele dag scooterrijden
  • Dure accu’s: let vooral op bij tweedehands aanschaf
  • Betrouwbaarheid: moet nog blijken (op termijn)

Elektrische scooter nieuws:

Zoek op Google naar elektrische scooters en je zal een rijkelijk maar onbekend aanbod aantreffen. De ‘bekendere’ merken komen namelijk niet of nauwelijks op de proppen met een elektrische scooter en bijbehorende techniek. Op Scooternews.nl houden wij dit voor je bij en beter nog: wij schrijven er gave artikelen over.